Wat is het nut van eindredactie?

Of het nu om een recent geschreven artikel, een oude brochure of een bestaande website gaat, een grondige naleesronde of opfrisbeurt werpt altijd zijn vruchten af. Dat kan je makkelijk zelf of je vertrouwt hiervoor op een freelance copywriter of externe redacteur. Een onafhankelijke eindredacteur kijkt objectief naar je tekst en spoort sneller inconsistenties op. Ontdek de voordelen van eindredactie.

Met zijn expertise en vakkennis tilt een freelance eindredacteur je teksten naar een hoger niveau en vergroot hij je geloofwaardigheid.

Wat doet een eindredacteur?

Een eindredacteur neemt bestaande teksten onder de loep en controleert ze op grammatica, taal, zinsbouw, structuur en stijl. Werk je samen met een externe redacteur, dan laat je niets aan het toeval over. Je eigen tekst redigeren is namelijk een hele opgave. Als auteur lees je makkelijk over je fouten of zie je na de zoveelste naleesronde het bos door de bomen niet meer.

Consistent en correct taalgebruik

Met een externe redacteur ben je zeker van een consistent en correct taalgebruik in al je communicatie, in lijn met de specifieke stijl van jouw bedrijf of instelling.

  • Een freelance eindredacteur werkt spel- en/of typfouten weg.
  • Een externe redacteur hanteert 1 tone of voice in al je teksten.
  • Een freelance copywriter voert een grondige grammaticale check uit.
  • Een eindredacteur vermijdt een mix van de jij- en u-vorm.

Logische tekstopbouw

Foutloze teksten schrijven is een must, maar overtuigen ze wel qua inhoud? Je freelance copywriter doet meteen ook een inhoudelijke revisie en gaat na of de structuur van je tekst logisch en duidelijk is. Wil je content toevoegen aan een artikel, brochure of productomschrijving? Je externe redacteur neemt dat er met plezier bij.

Een heldere verhaallijn, een zinsopbouw die je lezers verleidt en geen tegenstrijdigheden in je communicatie? Dat is de kracht van samenwerken met een eindredacteur.

Het belang van eindredactie

Professioneel, geloofwaardig en gevat of slordig, onvolledig en onbetrouwbaar? Je bedrijfscommunicatie – zowel intern naar medewerkers als extern naar klanten – bepaalt hoe mensen je zaak ervaren. 

Om de geloofwaardigheid van je producten of diensten te verhogen, moet je feilloos communiceren. Met een ervaren eindredacteur aan je zijde komt je boodschap krachtiger over en win je het vertrouwen van je doelpubliek.

SEO-optimalisatie van jouw webteksten

Heel wat bedrijven hebben een bestaande website. Die is evenwel vaak niet geoptimaliseerd op het vlak van SEO. Wil je beter scoren in de zoekresultaten, dan doet een trefwoordenonderzoek wonderen. Tenminste, als ze slim geïntegreerd zijn in je webteksten.

Een eindredacteur vindt de optimale balans tussen:

  • het gebruik van de juiste zoekwoorden zonder geforceerde zinsconstructies
  • vlotte, heldere zinnen dieje lezers aanspreken
  • een scanbare tekst met tussentitels en opsommingen voor een goede leesbaarheid

Scoren in zoekmachines en impact op je doelgroep? Reken op een ervaren eindredacteur.

Externe redacteur: een objectieve kijk

Schakel je een externe redacteur in, dan ben je dus zeker van grammaticaal correcte teksten zonder spel- of taalfouten en met een logische structuur. Bovendien krijg je er een objectieve kijk op je verhaal bij. Een goede freelance copywriter vraagt zich namelijk af of je boodschap overkomt bij je doelpubliek en of je hiervoor het beste communicatiemedium gebruikt. Want commerciële teksten schrijven is natuurlijk zijn stiel.

Laat een eindredacteur je teksten onder handen nemen

Ontdek wat goede eindredactie van To The Point Copy voor jouw bedrijf betekent.